Vi har i mere end 10 år undervist og certificeret kursister i Microsoft Office, og derfor er vi er altid spændte på nye versioner af Microsoft Office. Her er de nyheder vi har fundet interessante og værd at dele fra Office 2016.
Generelt er der ikke de store ændringer i preview-udgaven, men der kan selvfølgelig nå at komme mere inden release, som siges at være i efteråret 2015.
Synkron redigering
2016 versionen byder også på endnu mere deling af dokumenter og derved letter samarbejdet med kollegaer ved hjælp af cloud integration.
Vi kender alle det her med, at flere skal redigere i et Word dokument eller en Excel mappe, og man er nødt til at versionere sine dokumenter. En ny feature er, at man nu kan redigere på samme tid i et dokument i Word, en mappe i Excel eller et diasshow i PowerPoint. Hvis du kender Google Drev fungerer det på samme måde, hvor dokumentet bliver opdateret løbende og findes online. Før var dette kun muligt i onlineversionerne i forbindelse med Office 365 eksempelvis. Men nu kan du dele dit dokument i OneDrive, så du og dine kollegaer kan arbejde i det samme dokument på samme tid. Læs mere om OneDrive og få 15 GB gratis her.
Søgefelt i båndet: “Tell me”
En iøjefaldende ny funktion er, at der er indsat en søgefunktion i båndet. Her kan du søge efter den funktion du skal bruge. Det er meget praktisk og nemt at benytte.
Funktionen fungerer ligesom en google søgning, der søger mens du skriver. Søgefeltet findes i Word, Excel og PowerPoint.
Smart opslag via nettet indbygget i Word
Som ekstra feature er der indbygget muligheden for opslag af ord på nettet direkte i Word. Du markerer det ønskede ord, der skal udforskes og klikker derefter på knappen Smart opslag. Du får derved en søgning på nettet direkte i Word. Der er mulighed for at foretage en websøgning eller får defineret ordet fra forskellige online kilder. Der vil i websøgningen ikke være annoncer, som i en søgning hvis du åbner en webbrowser.

Håndskrift i PowerPoint
En ny funktion i PowerPoint er, at der er mulighed for at tegne på slides med en pen eller overstregningstusch.

Excel – database integration
I Excel har du nu mulighed for at tilgå de mest anvendte databasetyper og derved indhente data direkte i Excel i stedet for at downloade data og derefter trække det ind i programmet. Ved hjælp af knappen Ny forespørgsel kan du hurtigt trække data fra diverse kilder.

Lækker hurtig analyseknap
Der er kommet en ny funktionel knap, der gør det muligt hurtig at analysere dine data med blandt andet betinget formatering, diagrammer og tabeller. Du markerer dine ønskede data og klikker på knappen og vælger den ønsekde hurtig analyse på dine data. Du kan således nemt få en ekstra dimension på dine data.

Herudover er der også tilføjet nye grafer i Excel, der er gode til at vise hierarkiske eller finansielle oplysninger. Der er også sat fokus på muligheden for at foretage en prognose på ens værdier og historik i en graf.
Outlook – vedhæft de dokumenter du lige har arbejdet med
I Outlook har du nu mulighed for at vedhæfte dine senest anvendte dokumenter lettere, da de figurerer på listen når du klikker på knappen vedhæftede filer.

Alt i alt små, men brugbare justeringer i Microsoft Office 2016.