Tekst, video, lyd, interaktivitet, brugerinddragelse og quizzer. Nutidens e-læringsplatform rummer mange fikse måder at formidle viden på.
Men med de mange muligheder for at give sit e-læringsprojekt et feinschmeckert design, sker det ikke sjældent, at den gode kommunikation bliver glemt. I nogle tilfælde er det decideret afsenderens uvidenhed om, at formidling gennem e-læring er en faglig dans på en kompleks kommunikationsplatform, hvor budskaber er nødt til at blive redefineret, før de kan bidrage med effektiv indlæring.
Et klik ned i den gænge kommunikationsværktøjskasse, hvor både best-practice og de klassiske teorier ligger og roder, giver imidlertid stadig mening. For arbejdet med at få formidlet sit undervisningsmateriale mest effektivt handler i høj grad om målgruppeanalyse. Der er nemlig forskel på, om det er en håndværker eller en jurist, som du skal introducere til ny viden.
I e-læring er afsender- og modtagerforhold i allerhøjeste grad mangesidet. Risikoen for, at ens materiale ikke bliver modtaget og anvendt korrekt, er derfor udtalt. Som udvikler af e-læring er du nødt til at beherske flere discipliner for at kunne kommunikere hensigtsmæssigt. Du er på én gang designer, tilrettelægger, grafisk designer, videoproducent og underviser – og dit publikum skal ikke udelukkende reflektere over dit materiale – det skal også tage ny viden til sig.
Er der uklarheder i dit projekt, så er skødet skrevet. Du har, i modsætning til i den traditionelle tilstedeværelsesundervisning, ikke mulighed for at omformulere sætninger eller improvisere dig ud af en i først omgang vag beskrivelse. Godt nok har du mulighed for at inkludere hjælpetekster og spol-tilbage-ikoner, men får kursisten behov for at anvende dem, så har han/hun allerede været udsat for et irritationsmoment.
Sammenfattet er pointen, at du skal være fuldstændig sikker på, hvad det er, din målgruppe skal lære, inden du går i gang med dit e-læringsprojekt. Kommunikation i din e-læring er saftsuseme nødt til at være klokkeklar fra først klik.
Du kan med fordel følge disse råd:
Skær din kommunikation ind til benet
Forklar pointen så simpelt og præcist som muligt. Det er med til at begrænse kompleksitet og forvirringer.

Tal direkte til kursisten
Ved at adressere dine budskaber på en måde så kursisten føler, at I er i en dialog, har du lettere ved at fastholde fokus.

Stop med at være teksttung
Der skal være logik i måden du præsenterer dit indhold på. Det kan du gøre ved at begrænse brugen af ren tekst. Kombiner med videosekvenser, grafik og animation og lydbidder.

Kommuniker til hjertet
Appellerer du til kursisternes følelser, er chancen for, at du får succes med at formidle dit indhold større.
