Grafik: Vejen til levende e-læringsoplevelser
Når du skal formidle et budskab, ved brug af e-læring, spiller de grafiske elementer en altafgørende rolle for modtagerens læringsoplevelse. I dette blogindlæg vil vi dykke ned i betydningen af grafik og grafikerens arbejdsmetoder, når der skal produceres e-læring.
Grafisk design i e-læring
Når du skal i gang med at udvikle e-læring, er der med sikkerhed mange budskaber, som du gerne vil fortælle. Vi er
alle forskellige, og nogen lærer og husker bedst ved hjælp af visuelle udtryk som billeder, animationer og lyd. Grafik
har sine fordele og ulemper, så det er vigtigt at overveje, hvordan grafik kan forbedre og styrke netop dit kursus.
Her er tre essentielle ting at overveje, når du vil bruge grafiske elementer til e-læring:
1. Mål: I samarbejde med kunden, er det vigtigt at sætte klare mål for kurset: Hvem henvender kurset sig til? Hvad skal modtageren opnå med kurset? Overvej hvordan grafikken kan styrke og understøtte disse mål.
2. Ensartethed: Når du skaber grafik til e-læring, kan du overveje at holde dig til en bestemt farvepalet, typografi og stil. Dette vil gøre e-læringen mere overskuelig og sammenhængende fra start til slut.
3. Effektivitet: Grafiske elementer skal hjælpe modtageren med at forstå og huske information. Derfor er vigtigt at skabe et visuelt udtryk der er nemt at forstå. Det er værd at overveje, hvordan du kan bidrage til modtagerens motivation for at gennemføre kurset.
Grafik i praksis
Når det kommer til at designe e-læring, arbejder vi i ProLearning ofte efter princippet: “Less is more” (mindre er mere). Ofte kan et enkelt udtryk være stærkere end et komplekst design. Det er vigtigt at have in mente, at interaktiv e-læring ofte indeholder dynamiske elementer. Derfor bør selve elementerne ikke være for kompliceret, da man risikerer at forvirre og tabe modtagerens opmærksomhed.
Det kræver designmæssige færdigheder og knowhow at kunne kombinere de grafiske elementer og dermed at skabe et flot visuelt udtryk. Selvom det er en fordel at have teoretisk viden om grafik og farvekoder, er sansen for æstetik og design det vigtigste.
Bag om grafikken
ProLearning’s grafiker, Jacob Penny, fortæller, hvordan han kastede sig ud i sit seneste projekt, og udforskede de mange designmæssige udtryk han kunne skabe med grafiske elementer. Han havde til opgave at skabe det visuelle udtryk til KvaliCare’s e-læringskursus om forebyggelse af magtanvendelse, som er et meget sårbart emne.
Jacob fortæller:
“Jeg havde mange tanker om, hvordan jeg bedst kunne skabe spændende grafik, som ikke ville overskygge emnets alvor og sårbarhed. Det handler om eksperimentere med de forskellige elementer. For mig var det vigtigt, at e-læringskurset udtrykte værdighed og blødhed, og jeg mente, at jeg bedst kunne opnå det ved at håndtegne alle elementerne på min iPad, med fokus på at holde det enkelt og letforståeligt.”

Vores erfaring
Alt hvad der står i denne blog er skrevet ud var vores egne erfaringer. Hos ProLearning bruger vi grafik som et værktøj og lader de grafiske elementerne være en integreret del af fortællingen. I mange tilfælde handler det om at blive fortrolig med kursets emne og være hands-on med projekterne for at kunne skabe den helt rigtige grafik til kurset.
Du kan læse mere om KvaliCare’s kursus om magtanvendelse her