Sådan bruger du ikoner i e-læring

Sådan bruger du ikoner i e-læring

Når du skal formidle et budskab ved brug af e-læring, spiller det grafiske element en altafgørende rolle for kursistens oplevelse. Grafik kan bruges til at skabe liv i e-læringen, men også til at understøtte budskaberne. Især hvis det emne der skal formidles, er tungt og langt – kan du med fordel dele indholdet op i mindre emner, og bruge grafiske elementer, så som ikoner til at gøre e-læringen mere overkommelig. Vi bruger både ikoner i e-læring, men også flittigt her på vores blog. Det er der mange gode grunde til, og dem vil vi gerne dele med dig.

Ikoner siger mere end ord

Når du skal i gang med at udvikle et e-læringsforløb, er det garanteret fordi der er meget du gerne vil fortælle. Det er både godt og skidt, fordi du kan nemt komme til at lave teksterne i e-læringen for lang, og uoverskuelig for din kursist. Der er heldigvis mange måder hvorpå du kan gøre dine slides mindre teksttunge på (se f. eks. dette blogindlæg). Du kan også bruge ikoner til at understøtte teksten, som er delt op i mindre bidder. Ordet idé bliver til en lysende el-pære og hjemknappen bliver et lille hus. Ikonerne tilføjer en ekstra visuel dimension til dine slides, ligesom emojier tilføjer noget ekstra til en besked på din telefonen. Vi husker med vores følelser og med et ikon forsøger vi at frembringe en følelse.

Ikoner styrker e-læringen visuelt

Når du bruger ikoner i din e-læring, gør du mere end at understøtte dine budskaber. Du hjælper nemlig også de kursister der har en visuel læringsstil. Det vil sige, at de lærer og husker bedst ved hjælp af visuelle udtryk.

En anden fordel er, at du kan bruge ikoner til at skabe ensartethed gennem e-læringen, ved at lave ikonerne i samme farvepalet og stilart som resten af e-læringen. Ofte er det også en god ide, hvis du tager udgangspunkt i din organisations designguide, så der er genkendelighed i e-læringen. Det kan bidrage til din kursists motivation for at gennemføre e-læringen, idet han/hun føler, at e-læringen er udviklet til ham/hende. Når vi udvikler e-læring tilpasser vi altid designet efter kundens ønsker og firmaets designretningslinjer, for at sikre ensartethed og genkendelighed på tværs af den givne organisation.

Ikoner sparrer plads og er nemme at forstå

Det giver god mening at skifte ordet ”hovedmenu” ud med et ikon. Det gør siden mere overskuelig og skaber færre steder, hvor man skal læse for at forstå, hvad man skal.

Men, men, men….

Alt, hvad der står i den her blog er skrevet ud fra vores erfaringer. Ikoner er fantastiske, når de bruges rigtigt, men for hvert letforståeligt ikon, findes der også et forvirrende ikon. Derfor er det altafgørende, at du tester forståeligheden af dine ikoner på en testgruppe i review-processen. Det er her du skal fange, hvis der er noget der kan misforstås i e-læringen.

  • Do

    • Lav ikoner, der understøtter indholdet
    • Erstat udvalgt tekst med ikoner (Fx. “hjem” knap)
    • Lav simple ikoner, i samme stilart
    • Brug ikoner i samspil med andre grafiske værktøj, for at veksle mellem formidlingsformer.
  • Don't

    • Lav forskellige slags ikoner
    • Lav overflod af ikoner
    • Lav komplekse og svært-aflæselige ikoner
    • Brug ikoner, der ikke er i overensstemmelse med stilarten i resten af din e-læring

Bonustips:

  • Et ikon behøver ikke bare være et billede, det ofte fungere godt at animere ikonerne. Dette kan især bruges, når ikonerne skal bruges som knapper, der kan det give brugeren ekstra feedback, hvis ikonet bliver ”levende”, når man trykker på det. Det kan du let gøre i Adobe Captivate ved at tilføje et ‘State View’ på elementet.