E-læringstrends 2020
Nu er vi efterhånden kommet godt i gang med det nye år, som i den grad er påvirket af Coronavirus. Én af de ting man godt kan fortsætte med trods coronavirussen er, at gennemføre samt at udvikle e-læring. På baggrund af de tendenser vi har oplevet gennem det seneste år, samt indsigter fra det globale marked, har vi derfor samlet vores bud på, hvilke e-læringstrends der bliver store i 2020.
Tilpasset læring
Tilpasset læring kommer af det engelske udtryk Adaptive Learning. Det handler om at personalisere læringen til den enkelte bruger. I forbindelse med e-læring handler det især om at understøtte tilpasning af indholdet, således brugerne har mulighed for at justere vejen gennem læringen efter deres egne individuelle behov. Det kunne eksempelvis være, at dine medarbejdere kun gennemgår de moduler som er relevante i forhold til deres specifikke arbejdsområder. Eller at dine medarbejdere tager en test inden de går i gang med e-læringen, som giver indblik i, hvilke emner, der er relevante for dem at tage.
Fordelen herved er, at der ikke spildes unødig tid og ressourcer. Desuden giver det brugerne en følelse af at være i kontrol over egen læring, hvilket vil højne brugeroplevelen, idet mennesker har et helt grundlæggende behov for at føle sig i kontrol.
Augmented reality
Augmented reality er en tilbagevendende trend, som vi spår vil fortsætte ind i 2020. Augmented reality kaldes også udvidet virkelighed, og opnås ved at kombinere elementer fra den virkelige verden med computergenerede billeder, lyd eller grafik. I e-læring kunne dette for eksempel foregå ved at præsentere et billede eller video fra den virkelige verden, og tilføre det et virtuelt lag. På den måde vil kursisten opleve at e-læringen får et mere praksisnært udtryk, som de kan genkende fra deres egen hverdag. Dette vil medføre, at kursisten har lettere ved at relatere indholdet til det de oplever i virkeligheden. Det vil i sidste ende skabe et højere engagement blandt brugerne.
Big Data
Hos ProLearning oplever vi også et større fokus på dataanalyse og rapportering. Derfor spår vi Big Data, som en af de helt store trends i 2020. Big Data handler om at udnytte de indsigter, der kan indsamles, eksempelvis et Learning Management System. Eksempler på sådanne data kunne være quizresultater og status på gennemførsel. Disse data kan give virksomheder og organisationer vigtige indsigter i kursisternes niveau og kompetencer. Trenden består således i, at sætte lid til denne data og benytte den til at finpudse e-læringen, og dermed levere en mere effektiv læringsproces.
Ledelsesinformation og kompetencestyring
I forlængelse af trenden Big Data, som er præsenteret ovenfor, så oplever vi også en trend i form af kompetencestyring i forbindelse med e-læring. Idet der er kommet større fokus på datadrevne strategiske beslutninger, oplever vi et større behov fra ledere om, at få indblik i medarbejderes resultater på e-læringen. Denne indsigt bruges især i sundhedssektoren, hvor ledere skal kunne dokumentere, at medarbejdere har bestået specifikke kurser. Nogle LMS systemer kan ved hjælp af organisationshierakiet opsætte e-læring og aktiviteter så det passer til specifikke målgrupper.
Video-baseret læring
Vi oplevede i 2019, at video-baseret læring var en stor trend. Vi mener helt bestemt, at denne tendens vil fortsætte ind i 2020. Videoindhold er visuelt tiltalende og som regel let at absorbere, fordi det i højere grad handler om at illustrere indholdet i stedet for blot at fortælle om det. Dette gør video-baseret læring til en effektiv måde at viderebringe information på.
Gamification
Noget af det mest effektive, når det kommer til effektiv læring er gamification. Gamification har også været en vedvarende trend indenfor e-læring gennem de seneste år, og det ser også ud til at fortsætte ind i 2020. Gamification handler om at inddrage forskellige spilelementer i e-læringen. Det kan ske gennem interaktive quizzer eller ved at belønne kursisterne med point eller et badge, når de gennemfører et modul. Grunden til at gamification fungerer så godt, er fordi det tilfører et underholdende element til læringen. Det gør indholdet mere tiltalende samt øger motivationen og engagementet hos brugerne.