Det gode speak

Det gode speak

Speaken i vores e-læring spiller en central rolle i at levere en engagerende og effektiv læringsoplevelse. Vi er derfor fastbesluttede på at sikre, at vores e-læring bliver leveret på en måde, der er informativ, motiverende og letforståelig. Det gør vi på nogle forskellige måder, som vi vil gennemgå i dette blogindlæg. Vores speaker Jonas har samlet et par gode råd og forslag til, hvordan I kan udvikle et indlevende og effektivt speak.

Vores speakere er dygtige til at formidle et komplekst indhold på en tilgængelig måde. Det kræver først og fremmest et velskrevet manuskript, men vigtigheden ved selve speaket må ikke undervurderes. Vi mener, at lyden af et -e-læringskursus er lige så vigtig som selve indholdet, og går derfor meget op i kvaliteten af vores speaks. På den måde kan vi levere den bedst mulige oplevelse for jer.

Nogle af de opmærksomhedspunkter, vi fokuserer på, når vi indtaler speaken til vores e-læringskurser er:
Interessant storytelling:

Vi ser på speakeren som en ledsager. Speakeren skal ikke blot være en kilde til information, men en ledsager, der tager dig igennem e-læringen på en indbydende måde. Derfor undgår vi passive sætninger. Passive sætninger bliver hurtigt abstrakte og upersonlige. Det er derfor en god ide, at gennemgå sit manuskript for passivkonstruktioner.

Engagerende tone:

Vi forsøger altid at skabe en naturlig rytme og intonation i speaket. På den måde kan de mest komplekse emner blive gjort tilgængelige for kursisten.

Undgå fyldord:

Vi forsøger at undgå fyldord i vores speak. Det kan være ord som eksempelvis: “egentlig”, “altså”, “eksempelvis” og “bare”. Ved at undlade at bruge for mange fyldord i vores speak, bliver speaket som en flydende samtale og budskabet står tydeligere frem.

Manuskript og speak hænger sammen:

Det er vigtigt for os, at det der rent visuelt står i vores e-læring også bliver oplæst. På den måde hænger manuskript og speak sammen. Det gælder også speakets hastighed, der skal tilpasses den tekst, der fremtræder i e-læringen.

e-laering_har_effekt_600x300px
web
læringsteori_blog_banner
Læringsteori om motivation