Sådan vælger du den rigtige type e-læring

Sådan vælger du den rigtige type e-læring

Når du ønsker at udvikle e-læring, så er det vigtigt at du gør dig nogle overvejelser over, hvilken type af e-læring, der bedst vil passe til dine budskaber og imødekomme dit for mål med e-læringen. E-læring kan nemlig have mange forskellige formidlingsformer eller typer, såsom speak, video, quizzer, en pdf med skriftlige vejledninger eller animationsfilm.

Derfor er det nødvendigt, at du gør et grundigt forarbejde, så du sikrer dig den bedst mulige løsning til din organisation. I ProLearning har vi arbejdet med udvikling af e-læring i mere end 20 år, og vi har samlet en lang række af vores erfaringer i dette blogindlæg. Her vil vi gennemgå de overvejelser, som du bør gøre dig, når du skal vælge den rigtige type e-læring til at formidle dine budskaber.

Afklarende spørgsmål ved valg af e-læringstype

Der er en række spørgsmål, som vi altid stiller i samarbejde med vores kunder, når det gælder valget af e-læringstype. Disse spørgsmål hjælper os med at spore os ind på den rette type e-læring, der vil give den bedst mulige effekt hos kunden.

Hvem er målgruppen, og hvor stor er den?

Først og fremmest skal du finde frem til selve målgruppen for din e-læring. Hvem er modtagerne, hvordan kan de bedst lide at modtage læring, og hvor mange medarbejdere befinder sig i målgruppen?

Er det en stor målgruppe kan det betyde, at der stilles krav til at din formidling skal tilgodese forskellige kompetenceniveauer inden for emnet.

Hvad er emnets levetid og forløb?

Du bør overveje hvor længe emnet, som din e-læring skal omhandle, vil leve i din organisation. Er der tale om et GDPR kursus, der skal gennemføres og derefter generhverves 1 gang om året? Eller er der tale om et onboarding forløb, der bliver brugt ved ansættelsen af en ny medarbejder? Måske er det information om en arbejdsgang, som du vil sikre dokumentation for forståelse?

Et GDPR-kursus kan nemlig vare 30 minutter, hvor et onboarding forløb kan spænde over de første 3 måneder af en medarbejders opstart. Derfor er levetiden for din e-læring og dens forløb en vigtig overvejelse.

Hvilke krav har du til e-læringen?

Du bør fastlægge hvilke krav og adfærdsændringer, som du prøver at opfylde ved at udvikle e-læringen. Dette kunne være at ændre den praksis, som en specifik opgave bliver løst på, eller måske du blot ønsker at informere om et givent emne.

Dette er overvejelser, som er med til at forme e-læringen, og diktere flere dele af processen.

Hvad skal formidles, og hvordan skal det formidles?

Med e-læring har du adskillige muligheder for at vælge, hvilket type, som e-læringen skal formidles igennem. Det kan være speak, video, quizzer, en PDF med skriftlige vejledninger eller animationsfilm.

De har hver især deres styrker, og hvorvidt du vil bruge én specifik type, eller i stedet udvikle et længere forløb, der anvender en god blanding af det hele, vil komme an på faktorer som tid, ressourcer og emnet, der skal afdækkes. Hvilket bringer os til næste punkt.

Hvad med kompetencer, ressourcer og tid?

Når du har fundet frem til de budskaber du vil formidle, er du nødt til at finde frem til de kompetencer I har i organisationen. Er der mulighed for at optage video, tage billeder, får speak på eller hvad med grafik? At producere en animationsfilm er tidskrævende, derfor skal du overveje, hvad I kan nå at producere ud fra jeres go live dato og om det er godt givet ud i forhold til e-læringens levetid.

Vores erfaring er, at mange har den forståelse, at e-læring kan laves på ganske kort tid. Ud fra de projekter vi har produceret gennem tiden, hvor vi ønsker at modtager skal får noget ud af det og ændre adfærd, kræver e-læring tid til at producere, også selvom du anvender eksisterende eller eksternt producerede billeder, video eller grafik. Ligeså vil der typisk være flere kompetencer i spil i en e-læringsproduktion: fageksperter, grafiker/videoekspert, projektleder, tekstforfatter, etc.

Én eller flere e-læringstyper i din formidling

Det er vigtigt at opretholde din modtagers opmærksomhed. Alt efter længden på dine budskaber anbefaler vi som udgangspunkt at anvende flere e-læringstyper i din formidling. På den måde er du med til at overraske din modtager og derved styrker du oplevelsen og muligheden for at din modtager bliver optaget af din formidling.

Hvordan skal e-læringen gennemføres?

Det er en god ide, at bruge noget tid på at vurdere den bedst mulige afslutning på din e-læring, eller rettere hvordan en medarbejder skal gennemføre læringen. Vil du afslutte din e-læring med en quiz eller måske som oplæg til en faglig diskussion?

Dette vil igen afhænge af emnet, som din e-læring omhandler. En arbejdsgang, der omhandler brugen af et it-system vil de typiske arbejdsgange egne sig godt til e-læring som opslagsværk og hertil tilstedeværelsesundervisning, hvor der gennemgås konkrete arbejdsgange tilpasset en målgruppe eller fagområde. Derimod ville en medarbejders viden om GDPR efter endt kursus sagtens kunne testes effektivt med en quiz.

Konklusion

Spørgsmål som de ovenstående er oplagte refleksioner at gøre sig når man skal vælge den rigtige e-læringstype. Disse overvejelser hjælper dig med at forstå dine behov og lader dig tage et skridt tættere på at vælge den rigtige e-læringstype, eller måske en række typer i samspil, til netop din organisation og dets behov.

e-laering_har_effekt_600x300px
web
læringsteori_blog_banner
Læringsteori om motivation